Badet Raceway - tilbake til førstesiden- Artikler

 

Tuning av Ninco F1 av Terje Brynhildsen

Du er kanskje eier av en ny Ninco F1, og håper at du skal bli miniracingens svar på Michael Schumacher. Etter å ha testet samtlige modeller, mener vi at Ninco F1 er den beste formelbilen du får kjøpt. Ferrari fungerer av en eller annen grunn best, men den kan bli enda bedre. I denne artikkelen beskriver vi lovlige forandringer, som også er nødvendige for at du skal komme på pallen. Den viktigste forandringen er å ha løse skruer på chassiset, slik at magneten kommer nærmere banen.

Klikk på bildene for å se større utgaver!


Start med å demontere bilen. Bakre pyntebrakett og sidespoilere fjernes. Dette gjør at chassiset beveger seg friere når det henger løst.


For å få mest mulig kjøling, fjernes radiatordekslene. De kan klippes eller brekkes av.

På noen biler ligger ikke motoren i plan med chassiset. Fjern litt plast der loddetinnet ligger mot braketten,og problemet er løst.

For å sikre maksimal bevegelighet av chassiset, kan fremre skruefeste files eller bores opp med 2,7mm bor. Boret kan roteres mellom fingrene, drill er ikke nødvendig.

Bend chassiset bakover, og lynlim motor og brakett sammen. Dette stiver av bilen, og sparer tannhjulet. Lynlim også chassismagneten, slik at denne ikke kan forskyve seg oppover.


For å sikre tannhjulet «evig liv», kan en skive monteres mellom drev og lager. Anbefalt skivetykkelse er 0,5-0,7mm. Akseltykkelse er 2,5mm.

For maksimalt strømopptak, kan du bytte til nye NINCO slepere. Disse er bredere og mykere en standard. Bildet viser ny sleper på venstre side.


La motoren rotere sakte, og sjekk at felgene er runde. Har en av felgene mye kast, bør du prøve en annen komplett bakaksel.

Juster dekkene så du unngår sidekast.

Lim dekkene i ytterkant ved å bøye opp en glippe, og påfør lynlim med en liten skrutrekker eller tannpirker. 4-5 punkter rundt dekket er nok.

Dekkene må slipes på sandpapir limt på en rett finerplate. Med rødt papir er korning 100 et bra utgangspunkt.Hvis bilen begynner å riste, må du løfte opp, og begynne på nytt. Handtaket kan tapes, fordi all sliping utføres med full gass. Sliping er en stor belastning på motoren, så dette må fullføres i små etapper.


Dekksliping er ikke så lett som man kan tro. Sjekk jevnlig at begge dekk minsker like mye, og særlig at dekkene ikke blir kone (ulik diameter ytterst og innerst på dekket). På Ninco F1, er idealdiameter 19mm.

Lag en smal plate eller pinne med sandpapir, og bruk denne til å runde av kantene på dekket. Både inner og ytterkant bør avrundes. Den samme platen kan brukes til å rette opp eventuell skjevsliping av dekket.

Bildet viser et perfekt slipt og avrundet dekk.

Når du skrur sammen chassiset, skru de bakre skruene helt til, og deretter ca. 1 omdreining ut. Skru den fremre skruen nesten helt inn, men riktig innstilling kan bare utføres på en løs skinne. Litt lynlim kan være nødvendig på skruespissene for å unngå at de løsner under kjøring. Pass på at chassiset ikke blir fastlimt.

På Badet Raceway har vi oppnådd best resultat når vi kan skimte lyset mellom chassiset og banen. Et sted mellom 0,1-0,5mm er perfekt. Sjekk samtidig at chassiset beveger seg fritt opp og ned når du trykker på det.
Her ser vi en bil som er preparert i henhold til artikkelen. Fronten bærer preg av harde dueller, og gamle Enzo ville vel ha rotert i graven hvis han hadde sett fargevalget. En lakkering er absolutt verd å vurdere for å unngå forvirring når 4 Ferrarier står på startstreken. Etter at vi begynte å optimalisere F1-bilene, har banerekorden på 4min.(1min. på hvert spor) gått opp fra 50 til 62 runder!

Lykke til med din F1 kariere!


Hjem - Tilbake til artikkeloversikt