Ingress:
Scalextric lanserte for en tid tilbake sortimentet for 2007. Utgivelsene for 2007 bærer preg av at de feirer 50 år som bilbaneprodusent. Det er ikke tema for denne artikkelen. Tema her er hva 2007-sortimentet kan bety for oss som er mer opptatt av at biler hører hjemme på en bane enn på en utstillingshylle.
En rask kikk gjennom årets modeller viser overraskende nok at det er færre nye biler i år enn i 2006. Dette skyldes i hovedsak at Scalextric i fjor lanserte to store serier med biler, Japan GT Championship (JGTC) og A1 serien. Det er litt overraskende at de dumper disse bilene etter bare en sesong all den tid de faktisk har startet produksjonen. Racingmessig er det kanskje likevel av mindre interesse. Jeg testet ut en JGTC bil på Nincobanen på Badet med sikte på åpen klasse. Resultatet var magert, den hadde lav toppfart og heller ikke særlig godt grep i svingene, selv etter en god runde med dekksliping. A1 bilene er etter min smak rimelig kjedelige selv om de faktisk hevder seg greit i konkurransen mot F1 bilene. Nok om det, over til 2007. For ordensskyld; dette handler mest om kjøring på plastbane med magnet.
Bokssett
Som nevnt feirer Scalextric 50 år, som en del av feiringen
utgir de fire jubileums box-set med to biler i hver boks. Som regel en av ny
dato kombinert med en classic modell, og med en overvekt av Fiat (eller Ferrari
som noen også kaller det). Disse er lite interessante for oss som ønsker å
kjøre bilene. For det første er boksene dyre. Kombinasjonen årets modell av
Ferrari F1 og Ferrari 375
Classic F1 koster over
Bildetekst: Ferrari 375 Classic F1 blir
neppe en vinner på banen
Formel
1
Her er
det lite å hente, McLaren er eneste teamet som kommer på markedet i 2007. Det
er litt magert med tanke på at det i fjor kom hele fire team. Det blir uansett
spennende å se hvordan McLaren-bilen er konstruert. Fjorårets BAR Honda var
nemlig en liten skuffelse. Den så veldig fin ut, men hadde samme chassi
(underpan) som A1-bilene. Dvs ingen trappetrinnsmagnet og en plastforsenkning
under chassiet som gjør det vanskelig å få nærhet mellom magneten og banen.
Forhåpentligvis kommer årets McLaren-utgave med samme chassikonstruksjon som
den vi har sett på F1-bilene de siste årene og ikke med A1-chassiet. En liten
kuriositet er at Scalextric har annonsert at føreroppsettet for deres to
McLaren-biler er
Alonso/De
Bildetekst: De
Endurance
De viktigste nyheten her er at det kommer to LMP-biler, Audi R10 og en Porsche LMP2. Jeg har hatt stor glede av MG Lolaene som kom for en del år siden. Siden de både er lave og brede ligger de supergodt på Nincobanen på Badet og er en fryd å kjøre. Usikkerhetsmomentet med de nye er at de sikkert kommer med den nye runde sorte guiden og ikke med den gamle blå. For Subaru WRC-bilene betydde den overgangen at de nye bilene ikke var i nærheten av å holde følge med de gamle. Forhåpentligvis klarer årets LMP-biler overgangen til ny guide bedre enn Subaruen.
Det kommer også en Nissan Skyline Pennzoil. I seg selv ikke en stor nyhet, men den er annonsert som en ”high downforce version”. Blir spennende å se hva de nå måtte mene med det og hva det betyr når den kommer på banen.
Bildetekst: Nissan Skyline, high downforce versjon!??
Rally
I racingsammenheng (dvs på plast, med magnet) er alt som har kommet etter Subaruene med den gamle blå guiden helt uten interesse. De henger ganske enkelt ikke med. Slik sett er det ikke så interessant hva som kommer av nye modeller heller. Til tross for det ser jeg fram til en av årets WRC-biler. Jeg er av en eller annen grunn litt fascinert av Subaru ”The Sun” modellene. Kanskje mest fordi det er kult å kjøre en Subaru som ikke har Petter Solberg stemplet på seg. Siden det er annonsert en ny The Sun Subaru i år også, havner nok en av dem i postkassen når den kommer på markedet :-)
Bildetekst: 2006 versjonen av Subaru WRC ”The Sun”
NASCAR
Den gledeligste overraskelsen i 2007 katalogen er at det kommer fire nye NASCARS. Jeg har hatt stor glede av de som kom i 2005, to Ford Tarus (Sharpie og DeWalt) og to Chevy Monte Carlo (Dupont og Lowes). For meg har de to kjerneegenskaper. For det første bra toppfart og de ligger godt i svingene, til tross for at de er relativt lange og tunge. For det andre er de solide. Når vi kjører på Badet, med godt med strøm, en god langside og en karusell, er det siste ikke uvesentlig.
Med fire nye NASCAR’S i år (to Ford Fusion og to Chevyer) er det godt med biler tilgjengelig på markedet. Siden Rallycross på plastbanen i dag kun handler om hvem som fortsatt har de gamle Subaruene eller ikke, er det kanskje på tide å bytte ut WRC klassen med NASCAR når sesongen 07/08 starter!!?
Bildetekst:
Chevrolet Montecarlo Fed Ex, No.11 Denny Hamlin
Annet
Det kommer også i år en Camaro og en Mustang. Disse bilene har vært en hit lenge. Mustangen ble kjørt inn til andre, tredje og fjerdeplass i det først løpet i åpen klasse på Badet i fjor. Med årets versjoner er dermed er tilgangen for 2007 også sikret.
På Touring Car siden har Scalextric stoppet litt opp. Det enste de har hatt å tilby de siste årene er Seat Leon, så også i år. Testet et Leon på Badet-banen for ikke lenge siden og den var rimelig kjedelig. Den hadde dårlig toppfart og for høyt tyngdepunkt til å like seg i svingene. Mulig den fungerer bedre på den lille trebanen, men tviler på at den kan konkurrere med Opel Astra. Forhåpentligvis kommer Scalextric sterkere tilbake. DTM, WTCC og BTCC er tross alt noen av de mest populære racingseriene i Europa.
2007 oppsummert
2007 tegner til å bli en litt kjedelig årgang for de som
prioriterer kjøring. Ikke mange nyheter og relativt få biler man virkelig
gleder seg til skal komme ut for salg. Det kommer heller ingen Ford GT 40 MK2 til salgs i år. Det er
synd siden det er en av de morsomste bilene å kjøre rett ut av boksen. En slags
trøst får være at årets bil i Scalextric Club er en Ford GT 40. For samlerne er det
imidlertid sikkert 2007 et meget bra år. En del av nettebutikkene er allerede
utsolgt for noen av boksene før de har kommet ut av fabrikken.
Bildetekst: Ford GT 40 Racer, årets bil i Scalextric Club